Právě je 17 čer 2024 15:54

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




 Stránka 1 z 2 [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak nadimenzovat pohon (polo)maket pro realistický let
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 12:34 
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 06 črc 2022 07:37
Příspěvky: 1058
Bydliště: Nové Město nad Metují
Už od několika modelářů jsem slyšel, že letový projev RC modelů používaných v různých kategoriích Air Combatu, EPA, ACES atd., vůbec svojí přemotorovanou velice agilní dynamikou nepřipomíná majestátné pohyby reálných válečných stíhaček z reálných leteckých soubojů, které mají i kvůli divácké atraktivitě připomínat. Nejvíce markantní je to u WW1 stíhaček, jejichž reálné předlohy v 1.sv.válce rozhodně nějakou velkou zálohou tahu a divokými manévry neoplývaly.

Mám nalétáno nějaký ten tisíc hodin v poměrně realistických simulátorech WW1 letadel na PC jako Rise of Flight nebo Flying Circus, kde mám odkoukané chování a manévry nejrůznějších WW1 válečných letadel i v jejich mezních režimech a proto mi docela rve oči, když se dívám na video, kde třeba nějaký Albatros D.Va při EPA Combatu metá v souboji při honění soupeřovy stuhy jeden utažený přemet za druhým nebo stoupá pod ostrým úhlem vzhůru jako raketa. Sám vím, jak se musel třeba konkrétně ten Albatros rozhulákat dolů a nabrat kinetickou energii, abych mohl udělat s jeho poměrně slabým motorem obyčejný přemet, o rychlosti stoupání ani nemluvě.

S kolegou JoskaPilotem jsme opakovaně řešili, jak by vlastně měl být nadimenzován pohon takového WW1 Air Combat modelu, aby jeho letové charakteristiky alespoň vzdáleně připomínaly dynamiku manévrů reálných leteckých soubojů, spíš než to divoké křepčení EPA Combat modelů se stuhami. Existuje třeba nějaký matematický vztah, jaký výkon motoru zvolit k určitému měřítku modelu, aby letový projev RC modelu co nejvíce připomínal reálnou předlohu? Nebo by se mohla dynamika letového projevu přiblížit reálné předloze například tím, že se vezme poměr hmotnosti a výkonu reálné letecké předlohy a stejný poměr se zachová i u toho RC modelu? Dám příklad, třeba dvouplošník Albatros D.Va vážil 915kg s motorem o výkonu 130 kW, což dělá poměr hmotnosti a výkonu cca 7. Pokud mám RC model Albatrosu D.Va o hmotnosti 915g (pro zjednodušení), měl bych do něj zvolit pohon o výkonu 130W, abych zachoval stejný poměr hmotnosti a výkonu 7? Je mi jasné, že dělám až přílišné zjednodušení a že do té dynamiky letového projevu bude kecat spoustu dalších faktorů, jako “chlupatý” povrch a materiál EPP modelu, poměr velikosti a hmotnosti letadla, volba vrtule, měřítko modelu atd., ale u nějakého konkrétního matematického vztahu (polo)maketového RC modelu a jeho reálné předlohy bych se alespoň takhle velice zjednodušeně do začátku rád odpíchl.

Edit: Tady jsou přepočty parametrů modelu pro realistický let, které našel BenefitModel:

Obrázek

Obrázek


Naposledy upravil LEON dne 07 kvě 2024 20:49, celkově upraveno 1
Reason: Doplnění tabulek



_________________
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)
Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 14:04 
Nováček

Registrován: 09 črc 2022 14:51
Příspěvky: 4
Ahoj Leone, myslím, že vítr mimo jiné, jako například aerodynamika, hmotnost modelu, ti budou házet vidle do tvého výpočtu :mrgreen:


Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 15:21 
Znalý uživatel

Registrován: 07 črc 2022 18:10
Příspěvky: 64
Ahoj
Viděl bych to i na minimální rozpětí kdy se říká že od 1,5m už třeba vítr s modelem tak nehází a pohyb - manévry jsou už těžkopádnější jako reálný stroj. Ono i maketáři, stavitelé většinou sáhnou po silném motoru i z důvodu hmotnosti, kdy potřebují dovážit model, nejen pro bezpečnost stroje. Ono při dnešních vysílačích by šlo nastavit dva výkony, realistický a záchranný když je problém a člověk musí na chvilku výkon navíc, to by muselo být třeba předem nastaveno s nějakou hlasovou hláškou aby se toho při případné "férové" soutěži nezneužívalo.


Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 17:22 
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 06 črc 2022 07:37
Příspěvky: 1058
Bydliště: Nové Město nad Metují
rasil píše:
Ahoj Leone, myslím, že vítr mimo jiné, jako například aerodynamika, hmotnost modelu, ti budou házet vidle do tvého výpočtu :mrgreen:


Tu hmotnost právě vidím jako zásadní věc. Ale možná jsem se špatně vyjádřil, nemusí to být žádné vymýšlení vzorečku, klidně to může být jen nějaké doporučení, že pro WW1 modely s hmotností do 500g bude ta dynamika letu věrohodně pomalejší s takovým konkrétním motorem a vrtulí, do 1kg s takovým motorem a vrtulí, do 2kg s takovým motorem a vrtulí. Jen mně jako konstruktérovi je bližší to vyjadřování ve vzorečkách, nebo aslespoň matematických vztazích, třeba právě ten poměr hmotnosti letadla k výkonu jeho motoru. A na začátek mi jde opravdu spíš jen o to správné nastavení velikosti tahu, aby třeba ten dvouplošník netočil jeden přemet za druhým nebo nestoupal jako raketa. Alespoň to by se třeba nějakým poměrem hmotnosti a výkonu vyjádřit třeba dalo.

joskapilot píše:
Ahoj
Viděl bych to i na minimální rozpětí kdy se říká že od 1,5m už třeba vítr s modelem tak nehází a pohyb - manévry jsou už těžkopádnější jako reálný stroj. Ono i maketáři, stavitelé většinou sáhnou po silném motoru i z důvodu hmotnosti, kdy potřebují dovážit model, nejen pro bezpečnost stroje. Ono při dnešních vysílačích by šlo nastavit dva výkony, realistický a záchranný když je problém a člověk musí na chvilku výkon navíc, to by muselo být třeba předem nastaveno s nějakou hlasovou hláškou aby se toho při případné "férové" soutěži nezneužívalo.


S dnešními programovacími vysílačkami by si mohl klidně někdo udělat nějaké LUA makro, že si přidá výkon tajně, aniž mu to zahlásí hlášku, to by asi na soutěžích neprošlo. Proto jsem vůbec ani neuvažoval o variantě, že by v soutěžním modelu třeba v FPV Combat WW1 letadle byl libovolně výkonný motor a "podmotorovanost" by si ten modelář zařídil jen lechtáním plynové páčky na 15%, to by na soutěži také neprošlo. Prostě jednou je to (polo)maketa dvouplošníku, tak to nebude lítat jako raketa, bude to stoupat pomalu a rozvážně a nebude to metat jeden přemet za druhým a s tou maketovostí se přizpůsobí styl pilotáže tomu nízkému výkonu motorku. V reálných historických WW1 stíhačkách se také s tím nízkým výkonem museli naučit lítat a neměli po ruce žádný skrytý spínač se zázračným navýšením tahu pro nouzové situace ;)
Já osobně bych byl taky pro nějaké větší ropzpětí 1,6m nebo i víc, což by také tomu realističtějšímu letovému projevu jen prospělo, ale EPA i Aces Air Combaty se dělají v metrovém a 1,2m rozpětí. Ale kdybys nějakého výrobce EPP polomaket vhodných ke combatění s větším rozpětím někde objevil, tak dej určitě vědět, pro takovouto nově vznikající "Realistic" Air Combat kategorii by se to hodilo.



_________________
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)
Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 18:16 
Znalý uživatel

Registrován: 07 črc 2022 18:10
Příspěvky: 64
Ahoj

Leone , ale tady je možná rozcestník , kdy by nemusela být soutěž v tom kdo vyhraje v leteckém boji, ale v týmu dvou soupeřů, který udělá lepší umění boje v co nejreálnějším podání, tam už by pak opravdu to tlačítko na zvýšený výkon nemuselo být na škodu a nezneužívalo by se. Pouze by mohlo v kritické chvíly zachránit model. A když se bude člověk snažit létat na doraz a v malé výšce , tak to utrhne jedna dvě.


Píšeme zde dějiny :roll:


Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 18:52 
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 06 črc 2022 07:37
Příspěvky: 1058
Bydliště: Nové Město nad Metují
Ale ono i to "utrhnuntí" bylo součástí leteckého souboje, když člověk měl v ruce letadlo více, než jeho soupeř. Vzpomeň si, kolikrát to soupeř v Rise of Flight v na krev utažených zatáčkách prostě urval v Sopwith Camelu nebo Fokkeru Dr.1 a ty jsi ho pak mohl o to snadněji dotočit a sestřelit, než on stabilizoval svoje rozhoupané letadlo ;) Právě bez toho zbytečného nerealistického přemotorování vyplavou na povrch takovéto zajímavé drobné realistické detaily, které my už z válečných leteckých simulátorů dávno známe, ale bylo by příjemné je přenést i do Air Combatu u RC modelů ;) Beztak ale pochybuju, že by v reálu ti piloti rvali v zatáčkách svoje stroje tak na hranu pádovky, jako my v simulátorech, protože oni na rozdíl od nás měli pouze jediný "život", kdežto my jsme se mohli po pádu nebo sestřelu "oživit" stále zas a znova ;)
Ale to jsme trochu odbočili od tématu nadimenzování pohonu RC modelu, který by měl svými pomalejšími manévry a pomalejší dynamikou letu připomínat víc let reálné WW1 stíhačky, obzvláště v soubojích. Volbou rozměrnějšího těžšího modelu by se toto značně usnadnilo, to máš pravdu. Ale to by opravdu bylo potřeba vytvořit úplně novou kategorii Combatu a nelpět na zažitých EPA a Aces standardech.



_________________
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)
Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 19:12 
Znalý uživatel

Registrován: 07 črc 2022 18:10
Příspěvky: 64
LEON píše:
Ale ono i to "utrhnuntí" bylo součástí leteckého souboje, když člověk měl v ruce letadlo více, než jeho soupeř. Vzpomeň si, kolikrát to soupeř v Rise of Flight v na krev utažených zatáčkách prostě urval v Sopwith Camelu nebo Fokkeru Dr.1 a ty jsi ho pak mohl o to snadněji dotočit a sestřelit, než on stabilizoval svoje rozhoupané letadlo ;) Právě bez toho zbytečného nerealistického přemotorování vyplavou na povrch takovéto zajímavé drobné realistické detaily, které my už z válečných leteckých simulátorů dávno známe, ale bylo by příjemné je přenést i do Air Combatu u RC modelů ;) Beztak ale pochybuju, že by v reálu ti piloti rvali v zatáčkách svoje stroje tak na hranu pádovky, jako my v simulátorech, protože oni na rozdíl od nás měli pouze jediný "život", kdežto my jsme se mohli po pádu nebo sestřelu "oživit" stále zas a znova ;)
Ale to jsme trochu odbočili od tématu nadimenzování pohonu RC modelu, který by měl svými pomalejšími manévry a pomalejší dynamikou letu připomínat víc let reálné WW1 stíhačky, obzvláště v soubojích. Volbou rozměrnějšího těžšího modelu by se toto značně usnadnilo, to máš pravdu. Ale to by opravdu bylo potřeba vytvořit úplně novou kategorii Combatu a nelpět na zažitých EPA a Aces standardech.


Přesně to mám na mysli zbrusu nová "škatulka"- kategorie letadel velikost třeba Albatros D V a by měl těch 1,6M rozpětí (výchozí) a ostatní dle měřítka a a nová pravidla kde nejde o výhru leteckého boje , ale o tým který předvede bojová umění z dob 1.války a hodnocení podle toho.(dva maximálně tři stroje ve vzduchu, aby to nebylo jen o penězích)
Ten záchranný výkon navíc jen opravdu pro záchranu modelu, s tím že samozřejmě body dolů :D , popřípadě jen nějaký vystřelovací padák aby byl výkon pevně daný.
Jak to vidíš ?


Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 20:02 
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 06 črc 2022 07:37
Příspěvky: 1058
Bydliště: Nové Město nad Metují
Podle mě, jestli by ta disciplína měla mít naději na nějaké zařazení do oficiálních soutěží typu FPV Combat Camp apod., tak by měla být pravidla striktně nastavena, striktně dodržována a hlavně jejich dodržení snadno kontrolovatelné, takže žádné "čestné slovo že ten plyn víc jak na 25% nedám" :lol: ale jasně daný maximální výkon motoru, rozměr vrtule, počet článků apod. limitní parametry. Souboje historických modelů hrané na oko "jako" na různých modelářských akcích již jsou, tam také na sebe "jako" střílí a "jako" se sestřelují. To ale nemá s kategorií Air Combat nic společného. S dnešní technikou žádné "jako" není zapotřebí, dnes můžeš soupeře dostat přesně do zaměřovače, můžeš mu klidně "odstřelit" motor nebo "přestřelit lanka" a způsobit drobnou závadu v řízení (všechno FPV Combat moduly umožňují), takže bude muset doplachtit na nouzák i bez klasického "padni nebo nehraju" :lol: A pro divácké oko se i ty čmoudíky dají aktivovat automaticky při dostatečném počtu zásahů, přes EFX modul, co se prodává k FPV Combatu, ten toto také umožňuje.
Ale to jsme zase úplně odbočili od původního tématu :D

Možná by bylo nejlepší začít diskutovat nad konkrétním modelem, ať se pořád nebavíme tak hypoteticky. Třeba tento Fokker Dr.1:
https://www.napolskimniebie.pl/fokker-dr-1-wersja-xxl-rozp-1-35m

Je to největší "combatový" model, který jsem našel, jinak jsem našel jen EPA Combaty v metrovém rozpětí, což mi ale přijde pro naše účely "zrealističtění" letového projevu poměrně málo.

Parametry:

rozpětí: 1350 mm
délka: 990 mm
letová hmotnost: cca 1200 g

Výrobce doporučuje motor o výkonu 350W. Dá se teď od boku stanovit nějaký konkrétní motor + vrtule + accu, při kterém by nebyl tento model klasicky Air Combaťácky přemotorovaný, ale stoupal by velice pomalu, neměl by z rovného letu energii na přemet apod.?



_________________
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)
Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 20:47 
Znalý uživatel

Registrován: 07 črc 2022 18:10
Příspěvky: 64
Ahoj
Tedy mustr DR. 1.(rozpětí 1,35m) ?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fokker_Dr.I#Technick%C3%A9_%C3%BAdaje

Měřítko tedy 1 / 5,27

Tedy můj oblíbený AlbatrosDVa by měl rozpětí 1,7m
https://cs.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.V#Technick%C3%A9_%C3%BAdaje

Pokud chceme vytvořit novou škatulku tak se nemužeme moc spoléhat pouze na modely které se dají dnes koupit, ale toto by snad i šlo použít , myslím měřítko 1 / 5,27

Elektronika simulující poškození se samozřejmě použije ta s FPV combatu a pokud této nové kategorii budeme říkat jinak což je rozumné , tak jsem pro.

Název kategorie třeba ???


Offline
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak nadimenzovat pohon realistických (polo)maketových mo
PříspěvekNapsal: 13 bře 2024 22:03 
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 06 črc 2022 07:37
Příspěvky: 1058
Bydliště: Nové Město nad Metují
Combatové modely se dnes už hodně kupují, ono chápu, že pokud při tomto sportu dochází ke kolizím, že se s tím moc lidí nechce zas nijak pracně stavět a i ta maketovost je u Combatů dost podřízená odolnosti a lehké opravitelnosti. Většinou to jsou měřítka kde vychází rozpětí kolem jednoho metru, pro WW1 třeba tyto:

https://www.va-models.com/eshop1/cs/fokker-dr-1-kamuflaz-ii-jak-154449
https://www.hacker-model.com/produkt/se5a-britsky-dvouplosnik#more-text
https://modelemax.pl/cs/741-esa-ww-i

Takže se na nějakou případnou "realistickou" kategorii Air Combatu dívám spíš z praktického hlediska - nevytvářet kategorii z modelů, které se nedají aspoň s některými typy letadel koupit. Větší než metrové EPP jsem krom toho 1,35m Dr.1 našel zatím jen tohoto Albatrose:
https://www.peckamodel.cz/4st20204-a-albatros-d-v-epp-1270mm-arf?utm_source=zbozi.cz
Musí se ale počítat s tím, že tohle už není klasický Air Combat model, odolný a snadno opravitelný.
Toci myslím navrhoval měřítko alespoň 1:6 že by to už byl dostatečně velký model s pomalejšími reakcemi na řízení, to je už docela blízko k tomu 1:5 co píšeš. Myslíš, že když by se našel nějaký ochotný modelář co má doma odporovou pilu, že by se nechaly nějaké EPP polotovary třeba na takový Albatros v měřítku klidně 1:5 předřezat? Přece jen ten dvouoplošník s takto tvarovaným trupem a křídly je už dost specifický tvar. Mně osobně se líbil z důvodu konstrukční jednoduchosti EPP dílů model DH-2. Sice má tu trubkovou konstrukci za trupem, ale samotný trup a křídla jsou tvarově poměrně jednoduché díly na řezání a i ten motor s vrtulí v tlačném uspořádání je sympaticky schovaný před nárazy :lol:
Teoreticky by takový "Realistický" Air Combat mohl fungovat dál jak na stuhách, tak jako podkategorie FPV Air Combatu, to by záleželo, jak by se na to dívali samotní piloti z EPA a Aces Air Combatu, většina by se jich nejspíš rekrutovala právě z jejich řad.

Na tu novou combatovou "škatulku" bych ale založil v naší Combatové sekci spíš nové vlákno, v tomhle jsem chtěl probírat tak nějak obecně, jak moc by bylo potřeba zpomalit volbou pohonu RC model, aby se jeho letový projev podobal více reálnému letounu, než létající "hračce". Tedy pomalejší let, pomalejší reakce a manévry, pomalejší stoupání apod., prostě tak jak to známe třeba z realističtějších válečných leteckých simulátorů na PC.



_________________
Pro FPV Air Combat se hledají hráči z řad FPV modelářů. Přidejte se i vy na MAPU CZ/SK PILOTŮ, pokud máte o tuto adrenalinovou disciplínu zájem, i pokud stavbu svého prvního Combat modelu teprve zvažujete 8-) (Pro přidání pište SEM)
Offline
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
 Stránka 1 z 2 [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

TOPlist