Jako houby po dešti se v posledních letech vyrojilo mnoho typů levných řídících letových jednotek s GPS pro RC modely letadel. Jelikož vycházejí z mnohem sofistikovanějších zařízení používaných pro autonomní let, jako jsou například ArduPilot nebo PixHawk, pohlíží se na ně ne zcela správně také jako na autonomní autopiloty. Tyto levné řídící letové jednotky (FC) ale neslouží k autonomnímu létání po předem předdefinovaných trasách, ani tyto pokročilé funkce neobsahují, nýbrž slouží primárně pro rozšíření funkce FailSafe při selhání operátora nebo elektroniky, tedy ke zvýšení bezpečnosti.
Jejich hlavními charakteristickými rysy použití jsou:
- Automatický návrat modelu na místo startu (RTH) při ztrátě signálu, některé toho jsou schopné i při zcela nefunkčním přijímači (při zapojení FC do RX přes SBUS), kde by jinak nezafungoval ani klasický Fail Safe. - Manuálně aktivovaný návrat modelu na místo startu, například při ztrátě orientace operátora nebo při uletění modelu mimo přímou viditelnost. - Volitelně aktivovaná funkce stabilizace modelu, například při ztrátě kontroly nad modelem, nebo pro eliminování účinku poryvů větru (tato funkce již bývá čím dál častěji integrovaná i v běžných přijímačích).
Dražší FC jsou navíc vybaveny dalšími volitelnými funkcemi, jako:
- Automatický návrat modelu na místo startu při překročení maximální přednastavené vzdálenosti modelu od operátora (funkce Plot). - Funkce startovacího asistenta, která usnadní odhoz modelu při jeho startu hodem z ruky, kdy se pro zvýšení bezpečnosti obsluhy roztočí vrtule až po odhozu modelu a FC zajistí bezpečné a stabilizované stoupání. - Možnost zobrazení telemetrie z FC do OSD v FPV brýlích nebo na FPV monitoru.
Nejlevnější FC s GPS se dají v zahraničí pořídit již od cca 750kč, není to tedy nikterak vysoká investice do bezpečnosti svého létání, případně do ochrany dražšího RC modelu před havárií. Vhodně nakonfigurovaný Fail Safe v přijímači je sice nezbytným minimem, jak zajistit nouzové přistání RC modelu při výpadku řídícího signálu, operátor ale při takovém výpadku signálu není schopen nijak ovlivnit místo nouzového přistání (nebo alespoň měkkého dopadu) RC modelu v dané oblasti. Při “vhodném” větru je i kroužící plachtící a vyklesávající RC model na Fail Safe schopný uletět více než kilometrovou vzdálenost a doletět tak například do zastavěné oblasti. Naproti tomu FC s GPS je schopen vrátit RC model na bezpečné místo startu nejen při výpadku signálu, ale na rozdíl od Fail Safe i při celkovém vyřazení přijímače z provozu. V další části si popíšeme některé cenově dostupné řídící letové jednotky a jejich hlavní charakteristiky. Pokud máte tip na některý další zajímavý FC, klidně ho zde napište, případně k němu založíme vlastní diskusní vlákno.
_________________ Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Hlavní problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap?!”
LEON
Předmět příspěvku: Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét
Pravděpodobně nejznámější a nejpoužívanější z levných FC od známého výrobce ZOHD, který ho standardně montuje i do jeho vlastní produktové řady leteckých modelů ZOHD. https://www.zohd.net/zohd-kopilot-lite
Hlavní funkce:
- Automatický nebo manuálně aktivovaný návrat na místo startu (RTH) - Možnost aktivace RTH jak pokynem z přijímače přes standardní režim Fail Safe, tak v režimu “No Pulse”, napříkld při úplném vyřazení přijímače z provozu - Možnost aktivovat funkce stabilizace modelu, nebo udržování výšky - Startovací asistent s automatickým rozběhem motoru po odhodu modelu - Funkce “Plot”, která vrací model zpět při překročení nastavené maximální vzdálenosti od operátora - Propojení FC s přijímačem přes PWM nebo SBUS
Charakteristika:
Nastavování parametrů FC se provádí malým externím programátorem s tlačítkem a třemi trimry. Programátor lze po nastavení a uložení parametrů zase odpojit. FC má pouze jednu přípustnou polohu při umístění v modelu, nelze ho do úzkého trupu letadla uložit třeba na bok.
Osobně k plné spokojenosti používám několik těchto FC. Trošku mi vadí nutnost připojovat externí programovací krabičku, když chci třeba jen změnit zisk na křidélkách, v malých trupech SUB250 není pro manipulaci s připojovacím kablíkem moc místa, víc mi vyhovují trimry přímo na krabičce FC, ale člověk to zase tak často nepřenastavuje. Diskusní vlákno založené pro tento FC zde na fóru: http://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=3&t=895
Naposledy upravil LEON dne 01 úno 2023 20:02, celkově upraveno 1
_________________ Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Hlavní problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap?!”
LEON
Předmět příspěvku: Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét
Jeden z nejlevnějších dostupných FC s GPS na trhu s velice jednoduchým nastavováním.
Hlavní funkce:
- Automatický nebo manuálně aktivovaný návrat na místo startu (RTH) - Možnost aktivace RTH pokynem z přijímače přes standardní režim Fail Safe přijímače - Možnost aktivovat funkce stabilizace modelu, nebo udržování výšky - Funkce “Plot”, která vrací model zpět při překročení nastavené maximální vzdálenosti od operátora - Propojení s přijímačem pouze přes PWM výstupy
Charakteristika:
Nastavování parametrů FC se provádí tlačítkem a třemi trimry umístěnými přímo na krabičce FC. FC má pouze jednu přípustnou polohu při umístění v modelu, nelze ho do úzkého trupu letadla uložit třeba na bok.
Mám zakoupený jeden tento FC, odzkoušený při několika letech. FC se chová dle očekávání, žádné problémy při oživení, vlastně nebyla potřeba ani kalibrace, FC fungoval správně ihned po rozbalení z krabičky a zapojení. GPS čidlo je poměrně robustní a těžké, je třeba na to myslet, pokud ho chcete umístnit do SUB250 modelu. Osobně bych pro SUB250 volil jiné FC s lehčím čidlem, ale i na SUB250 jsem tento FC úspěšně zalétal. Diskusní vlákno o tomto FC založeno na fóru zde: https://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=3&t=906
Naposledy upravil LEON dne 15 úno 2023 16:40, celkově upraveno 4
_________________ Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Hlavní problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap?!”
LEON
Předmět příspěvku: Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét
Lefei V2 Sparrow 6-Axis Gyroscope Flight Controller with GPS Module
Druhá verze levného jednoduchého FC řady Sparrow
Hlavní funkce:
- Automatický nebo manuálně aktivovaný návrat na místo startu (RTH) - Možnost aktivace RTH jak pokynem z přijímače přes standardní režim Fail Safe, tak v režimu “No Pulse”, napříkld při úplném vyřazení přijímače z provozu - Možnost aktivovat funkce stabilizace modelu, nebo udržování výšky - Možnost propojit FC s DJI Air Unit jednotkou a zobrazovat tak telemetrii na OSD v FPV brýlích - Startovací asistent s automatickým rozběhem motoru po odhodu modelu - FC ovládá i směrovku, což není u této třídy levných FC běžné - Propojení FC s přijímačem přes PWM/PPM/SBUS
Charakteristika:
Nastavování parametrů FC se provádí přepínačem módů pro CH5 a jediným trimrem společným jak pro křidélka, tak pro výškovku. Tento FC Sparrow 2 se prodává ve dvou variantách podle typu připojení kabelů do krabičky FC. Jeden typ má konektory umístěné svisle shora, druhý typ má konektory umístěné vodorovně z čela krabičky. FC má pouze jednu přípustnou polohu při umístění v modelu, nelze ho do úzkého trupu letadla uložit třeba na bok.
Mám zakoupený jeden tento FC, odzkoušený zatím pouze na stole, neměl jsem zatím možnost otestovat za letu. Trochu mi na tomto FC schází klasické tlačítko volby typu letadla, to cvakání přepínačem na vysílači mi přijde nepohodlné, ale na druhou stranu to člověk nastavuje v modelu pouze jednou.
Naposledy upravil LEON dne 15 úno 2023 16:19, celkově upraveno 1
_________________ Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Hlavní problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap?!”
LEON
Předmět příspěvku: Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét
Třetí verze levného FC řady Sparrow, tentokrát s řadou možností pokročilého nastavení.
Hlavní funkce:
- Automatický nebo manuálně aktivovaný návrat na místo startu (RTH) - Možnost aktivace RTH jak pokynem z přijímače přes standardní režim Fail Safe, tak v režimu “No Pulse”, napříkld při úplném vyřazení přijímače z provozu - Možnost aktivovat funkce stabilizace modelu, nebo udržování výšky - Nutnost propojit FC s libovolným analogovým VTX a zobrazovat tak telemetrii na OSD v FPV brýlích. Bez OSD se nedá tento FC nastavovat! - Startovací asistent s automatickým rozběhem motoru po odhodu modelu - Možnost podrobných nastavení jednotlivých parametrů, jako přeletové výšky a rychlosti, poloměry zatáčení v Plot režimu a mnoho dalších parametrů. - Podpora telemetrie Mavlink - 6 PWM kanálů - Propojení FC s přijímačem přes PWM, PPM, SBUS, IBUS, CRSF
Charakteristika:
Nastavování parametrů FC se provádí přepínačem módů pro CH5 a pohybem páček vysílače přes OSD menu. Tento FC Sparrow 3 se prodává v “rozsypu” a je nutné ho pro uvedení do provozu sestavit a spájet! FC má několik možných poloh pro uložení do trupu modelu, na plocho, na bok, na stojato apod.
Mám zakoupený jeden tento FC, odzkoušený zatím pouze na stole, neměl jsem zatím možnost otestovat za letu a zatím se stále učím nastavení menu přes OSD. Je to na mě trochu komplikované, spíše preferuji jednodušší FC s obyčejnými trimry a jedním tlačítkem. Diskusní vlákno založené pro tento FC zde na fóru: http://www.rcfree.eu/viewtopic.php?f=3&t=880
_________________ Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Hlavní problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap?!”
LEON
Předmět příspěvku: Re: Řídící letové jednotky s GPS pro zvýšení bezpečnosti lét
NB One 32-Bit Flight Controller Built-in 6-Axis Gyro
Hlavní funkce:
- 3-osé gyro a 3-osé čidlo akcelerátoru - Barometrický sensor výšky udržuje let v letové hladině 35m - 32-bitový procesor - Automatický nebo manuálně aktivovaný návrat na místo startu (RTH) - Možnost aktivovat funkce stabilizace modelu, nebo udržování výšky - Startovací asistent umožňující odstartovat model letadla ze země - Funkce “Plot”, která vrací model zpět při překročení nastavené maximální vzdálenosti od operátora - FC ovládá i směrovku, což není u této třídy levných FC běžné - Propojení FC s přijímačem přes PWM/PPM
Charakteristika:
Nastavování parametrů FC se provádí přepínačem módů pro CH5, třemi trimry a přepínacími DIP switchi. FC má pouze jednu přípustnou polohu při umístění v modelu, nelze ho do úzkého trupu letadla uložit třeba na bok. GPS čidlo je poměrně robustní a těžké, je třeba na to myslet, pokud ho chcete umístnit do SUB250 modelu. Osobně bych pro SUB250 volil jiné FC s lehčím čidlem.
Mám zakoupený jeden tento FC, zatím jsem nestihl odzkoušet.
_________________ Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Hlavní problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap?!”
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru